Amit tudni akartál a Google RankBrainről, de nem volt kitől megkérdezni

2016. szeptember 06. 10:26 - Starwork

Mi történik akkor, ha a Google keresőbe valami olyat ütünk be, amit soha senki korábban? Mi alapján épül fel ilyenkor a találati rangsor? Mi minősül releváns találatnak egy új kifejezésre?

Gyorsan változó internetes világunkban SEO szempontból ezek igen lényeges kérdések.

A cég közismerten szűkszavúan nyilatkozik a dolog nyitjáról, nemrégiben azonban kiszivárgott némi információ, ami segíthet megérteni az elveket.

Az úgynevezett Google RankBrain, azaz a keresőrendszer „rangsoroló agya” egy olyan mesterséges intelligenciával ellátott rendszer, amely a kétértelmű, korábban soha nem látott keresőkifejezéseket kezeli.

Amikor egy olyan szóval, illetve kifejezéssel találkozik, amely kétértelmű vagy nem ismerős számára, a gép tippelni kezd, mely szókapcsolatok bírhatnak hasonló jelentéssel, és ennek megfelelően szűri a találatokat.

Szemantikus keresés – szinonimák. Itt jön be az okos kereső-optimalizálás szerepe.

A Digital Marketing Philippines elénk tár 8 érdekességet a Google RankBrainről, amelyek a hasznunkra lehetnek abban – hogyan készüljünk fel olyan kereső-kifejezések fogadására, amelyekre még mi magunk sem gondoltunk? :)

rankbrain2.jpg

  1. A RankBrain fejlődése

A rendszer offline is folyamatosan tanul, három lépéssel: először létrehoz jóslatokat a korábbi keresésekre alapozva, melyeket aztán tesztel. Amennyiben sikeres volt a tipp, az algoritmus frissül a következő alkalommal, amikor aktív. Akárhányszor egy új keresőkifejezés kerül a rendszerbe, a RankBrain megismétli ezt a folyamatot.

  1. Okosabb, mint a Google mérnökei

Kétségtelen, hogy a cég alkalmazottai a világ legkiválóbb és legtehetségesebb mérnökei közül kerülnek ki. Azt gondolhatnád, miután éveken át dolgoztak rajta és fejlesztették, simán okosabbak, mint a RankBrain. A valóságban azonban a rendszer győzött: egy egymással szembeni felmérésen a RankBrain 80%-os teljesítményt nyújtott, míg a dolgozók csupán 70%-ot.

Hát, ezt Nektek, emberiség.

  1. Nem ugyanaz, mint a PageRank, sőt, leválthatja azt

A PageRank egy, a Google alapítói által kifejlesztett algoritmus volt, melyet a cég történelmének korai szakaszában alkalmaztak. Az algoritmus azóta is a keresőrendszer egyik fő alkotóeleme, azonban most, hogy a RankBrain is színre lépett, valószínűleg háttérbe szorul majd.

Míg a PageRank egy alkalmas rangsorolási tényezőt keres, a RankBrain találatait az adott tartalom pontosságára alapozza. Ez lesz tehát a kereső-optimalizálás új alapelve.

  1. A RankBrain a lekérdezések csupán 15%-án dolgozik

A keresőrendszerbe átlagosan napi 3 milliárd kifejezést írnak be világszerte, melynek a Google saját becslései alapján kb. 15%-a olyan szó vagy szókapcsolat, mellyel még nem találkozott korábban a rendszer. Szinte hihetetlen, de ez alapján az emberek még mindig napi 450 millió új dologra tudnak keresni!

  1. A szavakat vektorokká alakítja

A vektorok matematikailag ábrázolják a szavak kapcsolatát egymáshoz viszonyítva. A RankBrain számos szót analizál, megállapítja azok értékét, majd felméri a kifejezések közti szemantikai viszonyt.

  1. A RankBrain minimális mesterséges intelligenciával működik

A mesterséges intelligenciát jelenleg 3 csoportba rangsorolják a hozzáértők, ez alapján megkülönböztetünk alacsony, általános, és szuper mesterséges intelligenciát. A RankBrain algoritmusát az elsőhöz sorolják, amely meglepő lehet a napi keresések számához képest, a rendszer mégis „csak” egy feladatot lát el, vagyis az egyedi keresések eredményének finomítását.

  1. A Microsoft Bingje is hasonló alapokon működik, de nem koppintás

Anno 2005-ben a Microsoft nyilvánosságra hozta saját algoritmusát, amely RankNet névre hallgat, és látszólag nagyon hasonlóan működik, mint a RankBrain. Bár felmerült, hogy a Google az algoritmus ötletét esetleg a Bing keresőrendszerének példájából merítette, utóbbiról mégis sokkal kevesebben hallottak.

  1. A Facebook keresőrendszerének legnagyobb vetélytársa

2015 végén a Facebook munkatársai bejelentették, hogy dolgoznak saját keresőrendszerük fejlesztésén. A közösségi oldal csapata lehetővé tette, hogy a jelenleg rendelkezésre álló több mint 2 billió nyilvános poszt között keresni lehessen, egy hasonló alapokon működő algoritmussal, mint a RankBrain.

Miközben a Google is folyamatosan dolgozik keresőrendszere fejlesztésén, ne felejts el Te sem odafigyelni rá, hogy oldalad SEO-ja minél korszerűbb legyen!

Ha szükséged van segítségre, vagy kérdésed támadt a témával kapcsolatban – fordulj hozzánk bizalommal.

És a hét kérdése: Tudod-e, hogyan befolyásolja majd az AdWords relevancia-pontszámát a RankBrain?

Ha szakértői segítségre lenne szükséged, ne habozz Bennünket felkeresni! 

+36-20-944-4154 vagy info@starwork.hu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyakorlatimarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr9811680717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása